Meklēt šajā emuārā

2015/10/29

Braukšanas kultūra Honkongā.

Kopš vasaras sevi varu pieskaitīt pie Honkongas autobraucējiem. Pārāk sarežģīti bija kļuvis bērnus izvadāt uz skolu ( kopš augusta nomainijām skolu, divi bērni aizgāja mācīties uz citu skolu, vidējai meitai dēļ pārpildītās klases šogad vieta šajā skolā neatradās) - divas dažādas vietas un skolas, skolas sākums ar 20 min. intervālu. Ar sabiedrisko transportu izvadāt neiespējami.


Ar ko tad atšķirās mašīnas nopirkšana Honkongā no Latvijas? Tāpat kā LV ir plaša izvēle starp lietotām mašīnām vai tikko no salona. Šeit ir pārstāvēti visi lielie automašīnu dīleri, kā arī ekskluzīvie - Bentley, Ferrari, Masserati, Rollsroyce, Bugatti, Lamborghini, Aston Martin, Jaguar, arī pēdējās izstrādes elektroauto, piemēram, Tesla. Plači ar lietotām automašīnām šeit nav, varat meklēt sludinājumu internetā un tad sazināties ar īpašnieku mašīnas apskatei. Jāpiebilst, 7, 8- gadīgas mašīnas jūs šeit atradīsiet ar maziem nobraukumiem 60 000, 80 000km. Nebaidieties, kilometru skaitītāju neviens nav sagrozijis, lieta tāda, ka HK ir tik maza, ka braukājot kaut vai katru dienu pa 7, 8 gadiem jūs vairāk nobraukāt nevarat. Uz ielas pārstāvētas visu klases automašīnas, sākot no vislētākajām un beidzot ar jaunāko izlaidumu Masserati. Tik daudz busiņu (mini van) kā HK es vēl nebiju redzējusi - ja ir ģimenē ir vairāk par trim cilvēkiem, uzreiz iegādājās mini van. Jāpiebilst, ka HK jo jaudīgāka mašīna, jo labāk - statusa apliecinājums. Tas nekas, ka ar to braukt nemāk un regulāri ziņās var skatīties kā kārtējais ķīnietis nav savaldījis savu La Ferrari vai MB AMG un ielicis kokos. 

Pērkot mašīnu, dienas laikā tiek pārakstīta, ja iepriekšējais īpašnieks vēlās viņš patur nr. zīmi un tad turpat tiek izgatavota jauna. Šeit ir variācijas, parasto, laminēto, 3d vai ar saviem iniciāļiem vai kādu vārdu. Tas viss uzreiz dārgāk maksā, nekā vnk. numurzīme. Esmu redzējusi dīvainas un smieklīgas numurzīmes, bet par gaumi jau nestrīdās. Vēl jānopērk apdrošināšana un 1x gadā jāsamaksā mašīnas dzinēja nodoklis. Jo lielāka mašīna, jo dārgāk būs jāmaksā, elektro automobīļi ir bez jebkādiem nodokļiem. Tehniskā apskate jaunām mašīnam nav nepieciešama 5 gadus, pēc tam katru gadu.

Kā ar uzpildes stacijām? Tās šeit ir ļoti maz un nebūs sastopamas kā LV uz katra stūra. Tās ir ļoti mazas arī izmēra ziņā. Piebraucot pie sūkņa vajadzīgā degviela tiek uzpildīta, nauda tiek samaksāta neizkāpjot no mašīnas. Benzīna cena 1.40€. Jāpiebilst, ka lielākā daļa sabiedriskā transporta un takši iet uz priekšu ar gāzi. Dīzeļdegviela šeit ir retums, praktiski netiek izmantota, izņemot smago transportu.

Mašīnas uzturēšana HK ir ļoti dārga, bezmaksas autostāvietas es esmu pa šo laiku atradusi divas. Visos lielveikalos ir maksas stāvvietas, atkarībā no veikala, vidēji stāvvieta šeit maksā 2€, 2.50€ stundā. Iepērkoties attiecīgā veikalā pa vismaz 50€, stāvvieta tiek atmaksāta, norēķini tiek veikti ar Octopus kartēm (līdzīgas kā Londonas Oyster card) izbraucot no stāvvietas. Vienmēr stāvvietas ir pārpildītas un jāgaida garā rindā pirms iebraukšanas.
Uz ielas ne vienmēr ir atļauts stāvēt, tāpēc arī pie mājas jāmeklē stāvvietas, vidēji mēnesī 250€, 350€. Bez jumta stāvvieta, klajā laukā. Sods par stāvēšanu neatļautā vietā sākot ar 35€. 
Sodi tiek maksāti onlainā, piereģestrējoties. Mēneša laikā sods ir jānomaksā. 

Visbeidzot par pašu braukšanu. Stūre strodas labajā pusē (kā jau bijušajā Britu kolonijā). Ceļi ir labi, zīmes un bultas sazīmētas. Apdzīšana kā LV iebraucot pretējā braukšanas joslā šeit nav, četras joslas vienā braukšanas virzienā, četras otrā. Diemžēl, ja pabrauc garām nobrauktuvei no šosejas (vairums HK), var braukāt turpmākās 10-15 min. līdz atrodi, kur apgriezties. 
Bet..... braukšanas stils, it sevišķi taksistu, tas ir kaut kas! Ja kāds notur taksi, tad mašīna tiek apstādināta turpat uz ielas, nenobraucot nekur malā, pat necenšoties, un pasažieris paņemts. Tas nekas, ka joslas vidū, aplī, uz tilta utt. Bieži mašīnas tiek nomestas ielas vidū, ieslēdzot avārijas signālus un aizejot, tas nekas ka vesela josta nobloķēta un izveidojušies sastrēgumi. Pagrieziena signāli vispār šeit neeksistē, neviens tos neizmanto; saprast, kurš griezīs pa labi, kurš pa kreisi te vispār nav iespējams. Bet pie visa pierod. Ļoti uzmanīgi jābrauc, jo nekad nevar zināt vai viņš griezīsies, apstāsies. Un visi toleranti pret šādām izdarībām - neviens neapdzen, nenotaurē, nerāda vidējos pirkstus ;) Gājēju pārejas ir, bet ir 2 bet: ja esi gājējos, tad pāri tikt grūti, jo neviens nestājas; ja brauc ar mašīnu, tad ja arī apstājies pie gājēju pārejas, cilvēku plūsma, kuri iet pāri, ir nebeidzama. Labāk nemaz nestāties. 
Dienas gaismas arī netiek lietotas, tikai, protams, kad ir tumšs...un tad sākas brīnumi - cits ar tuvajām, cits ar tālajiem brauc, netiek šķirots... Lietus laikā ir stihija - līdzīgi kā LV, kad uzsnieg pirmais sniegs; visi stāv sastrēgumos, avārijas. 
Kopumā viss šeit ir pārdomāts un braukšana ir droša un viegla. Lai gan avārijas šeit notiek katru dienu, bojāgājušo skaits ir mazs.




Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Kaira, Ēģipte

  Kādēļ Kaira un nevis kāds kūrorts Ēģiptē? Tādēļ, ka neesam ( esmu to jau teikusi) "baseinu ģimene". Varam 1-2 dienas augstākais ...