Meklēt šajā emuārā

2017/05/24

Tiesu sistēma Honkongā

Ta kā mans darbs ir tiešā mērā saistīts ar tiesu sistēmu, tad šoreiz par to plašāk.

Atzišos godīgi, pirms es sāku strādāt, man nebija ne jausmas, ne par kārtību tiesas zālē, likumiem, ne par pašu procesu. Honkongā tiesu sistēma adaptēta angļu tiesu sistēmai (kā zināms HK ir bijusī Britu kolonija). Valodas, kurās notiek tiesas sēdes ir divas- angļu un ķīniešu. Mazliet dīvaini? Man tas arī škita dīvaini, ka tiesnesis (ķīnietis) visas lietas izskata angliski un tiesas tulks apsūdzējamajam tulko ķīniešu valodā, vai nu Cantonise vai Mandarin.
Ja tiesas priekšā stājās ārzemnieks, tad tiesas izskatīšanas process tiek izskatīts viņa dzimtajā valodā, to nodrošina tiesu valodas birojs, kuru pāraudzībā atroda visu valodu tiesu interpretētāji. Es esmu viena no tām: manas valodas ir latviešu, krievu un vācu. Esmu vienīgā latviešu valodas interpretētāja Honkongā. Diemžēl, jaatzīstas, ka tiesvedība ar Latvijas pilsoņiem šeit notiek un ļoti smagās lietās. Ar savu darbu esmu pabijusi vietās, kur cilvēks no brīvas gribas nenokļūst, sākot ar izolatoru un beidzot ar augstas drošības cietumu. Ta kā esmu vienīgā, tad nācies tulkot abām pusēm (tiesai) un apsūdzētajam, gan vina aizstāvjiem. Tas gan jāsaka parasti ir kategoriski aizliegts, bet man tiesnesis izsniedza speciālu atļauju, ar piezīmi, jo esmu vienīgā, citu tulku nav. Tiesas process kaut kā jāvirza.

Kādā veidā notiek tiesas process?
Neatkarīgi no lietas nopietnības viss sākas ar pirmās tiesas instanci. Ja šajā tiesvedības posmā apsūdzētais savu vainu neatzīst, tad lieta tiek nosūtīta tālāk uz augstāko tiesu. Tiesnesis lēmumu " vainīgs" vai " nevainīgs" nepieņem, bet to dara speciāli izvēlēta cilvēku grupa (parasti šī izloze notiek pirmajā tiesas sēdē, cilvēki ir dažādu profesiju pārstāvji, sākot no studenta, mājsaimnieces un beidzot ar augsta amatā strādājošo). Piedalīties, ja esat izlozēts, ir obligāti, visas kavētās darba dienas ir attaisnotas un darba devējs pret Jums nevar vērsties. Ir gadījies, kad šī cilvēku grupa pēdējā tiesas dienā nespēj pieņemt lēmumu. Tad visi tiek eskortēti no slepenās tiesas istabas uz viesnīcu tiesas darbinieku pavadībā. Mobilie telefoni šajā laikā viņiem tiek atņemti, viesnīcas numuriņā tiek atslēgts televizors un telefons. Tādejādi nodrošinās pret viņu lēmumu ietekmēšanu, vai tie būtu mēdiji vai telefonsaruna ar draugu, vai kādu ģimenes locekli. Ja šī cilvēku grupa uzskata, ka šis cilvēks ir vainīgs, tad sodu piespriež tiesnesis balstoties uz likumdošanu, ja lēmums ir pozitīvs apsūdzētajam, tad viņš tiek nekavējoties atbrīvots un tiesvedība tiek izbeigta.
Līdz šim man to nav nācies pieredzēt, ka kāds būtu atbrīvots.

Par ko šeit var nākties stāties tiesas priekšā?

Par visu, tiešām par visu. 
Laikā nenomaksātu sodu par auto novietošanu  neatļautā vietā, mutisku kāda cilvēka aizvainošanu, uzgrūšanos kādam sabiedriskā transportā, nepiedienīgu uzvedību, agresīvu braukšanu, tirdzniecību uz ielas, nemaz nerunājot par roku palaišanu vai vardarbības pielietošanu. Lietas tiek izskatītas šeit ļoti ātri, ja cilvēks ir nonācis aiz restēm ir iespēja tikt atbrīvotam pret drošības naudu, bet tur nāk līdzi virkne dažādu nosacījumu, kas jaizpilda, ja gribat tikt atbrīvots. Ja nevarat atļauties šeit advokātu, tas tiek nodrošināts bez maksas, sākot no britu beidzot ar ķīniešu.
Tiesneši Honkongā ir vieni no labāk apmaksātākiem profesiju pārstāvjiem, šeit nepastāv korupcija. Algas atkarībā no tiesas instancēm svarstās no 21 000€ mēnesī līdz pat 35 000€ mēnesī. Jā mēnesī, nepārlasijāties. Tuklāt vēl tiek segti dzīvošanas izdevumi. 

Esmu pateicīga par iespēju būt mazai daļiņai, redzēt un piedalīties šajā tiesu sistēmā Honkongā. 
Esot šeit nedariet muļķības, lai mēs netiktos tiesas zālē

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Kaira, Ēģipte

  Kādēļ Kaira un nevis kāds kūrorts Ēģiptē? Tādēļ, ka neesam ( esmu to jau teikusi) "baseinu ģimene". Varam 1-2 dienas augstākais ...